Обласний семінар на базі відділу освіти Олександрійської РДА. Виступ на тему: "Проектна робота як важливий засіб національно-патріотичного виховання учнівської молоді -02.03.2010.
Засідання проблемного семінару з ІКТ.
Бутівське, 19.11.2012
Інформаційно-комунікаційні технології як перспективний напрям підвищення ефективності уроку ІСТОРІЇ.
(Тези виступу на методоб’єднанні вчителів
історії та правознавства олександрійського району, 16.09 2013)
1.Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й
обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного
суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні
сфери діяльності людини не оминає і галузь освіти. У зв’язку з цим особливого значення
набуває переорієнтація мислення сучасного викладача на усвідомлення принципово
нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність використовувати ІКТ як
допоміжний навчальний ресурс. Законами України «Про Основні засади розвитку
інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», «Про освіту», Національною доктриною розвитку освіти
України в ХХІ столітті та іншими офіційними документами передбачається
забезпечення ефективного впровадження і використання
інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм
навчання.
2. На території України розробка комп'ютерних технологій і засобів навчання
розпочалася ще у 70-ті рр. минулого століття, але й до сьогодні вони не досить
ефективно застосовуються у навчальному процесі через недостатню увагу до питань
методики комп'ютерного навчання. Поява комп'ютерів не призводить до
автоматичного підвищення результативності та ефективності навчального процесу.
Застосування комп'ютера на уроці історії як засобу організації навчання передбачає
розв'язання питання: як поєднати сучасні інформаційно-комунікаційні технології
з традиційними для навчання історії засобами та методами навчання. Відсутність
відповіді на це питання гальмує інтеграцію інформаційно-комунікаційних
технологій навчання в історичну освіту.
3.Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії
сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку
особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми,
методи навчання. Вдало підібрані засоби забезпечують розвиток творчих
здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні
почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість
їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне
мислення, розширюється їх світогляд. Тому ІКТ мають великі можливості
вдосконалення навчально-виховного процесу та підвищення ефективності уроку.
4. Переваги використання ІКТ у
процесі навчання історії:
• ІКТ дозволяють представляти знання історичних
фактів, подій, документів, коментарів та інтерпретацій у взаємозв'язку;
• знання постають у певному контексті.
Контекстом слугують не тільки коментарі, а й багато інших матеріалів (малюнки,
звукові вставки, анімація, портрети тощо), які подають інформацію про історичні
явища з різних боків. Створюється мережева структура інформації, з великою
інформаційною насиченістю і додатковим смисловим потенціалом;
• знання формуються завдяки залученню різних
каналів сприйняття;
• сприйняття, інтерпретація та засвоєння
історичних знань за умов використання ІКТ відбувається не тільки когнітивним
способом, але й споглядальним шляхом;
• реконструкція історичних подій як
найважливіший крок у формуванні історичної свідомості відбувається завдяки залученню
віртуальної реконструкції, що стимулює інтелектуальну діяльність учнів.
5.Провідною метою застосування
ІКТ на уроці історії є досягнення більш глибокого осмислення навчального
історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії
на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за
рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів,
представлених в електронному варіанті.
Внаслідок
використання ІКТ на уроці історії:
• збільшується можливість використання наочних
матеріалів на уроці;
• підвищується ефективність праці на уроці і
учня, і вчителя;
• встановлюються міжпредметні зв'язки з основами
інформатики та обчислювальної техніки;
• стає можливою організація проектної діяльності учнів під
керівництвом вчителя історії та інформатики, спрямована на створення
електронних навчальних продуктів.
6.Використання ІКТ на уроках
історії в різних класах має свої особливості.
Так, створюючи презентації до
уроків в 5 класі, я намагаюся більше уваги приділити емоційному фактору через
сприйняття учнями історичних образів. Обов’язково вводжу в презентацію (при наявності) краєзнавчі матеріали, що
значно підсилює емоційний фактор уроку. Поряд з тим, намагаюся не вдаватися в
презентації до надмірної деталізації, не перенасичую урок додатковою
інформацією. Так, вивчаючи тему в 5 класі «Визвольна війна українського народу
середини 17 ст. Богдан Хмельницький», звертаю увагу учнів на такі стрижневі
питання теми:
1. Богдан Хмельницький,
коротка біографічна довідка.
2.Чому війна середини 17 ст. з
боку українського народу носила визвольний характер.
3.Перші битви козаків з
поляками та їх значення для дальшого розгортання визвольної війни.
4. Значення утворення
Української держави та роль Богдана Хмельницького в її зміцненні та розбудові.
Звертаючи увагу на 1 та 2
питання, використовую краєзнавчий матеріал,що значно посилює емоційну складову
уроку (матеріали туристсько-краєзнавчої експедиції учнів Бутівського НВК в
Чигирин-Суботів).
При розгляді 3 питання учні
працюють зі слайд-картою.
7. Використання ІКТ на уроках
історії України в 11 класі.
Готуючи презентації для уроків історії
України в 11 класі, значну частку роботи по їх створенню доручаю учням. В
2012-2013 році з 5 учнів 11 класу домашні комп’ютери були в 4, а в цьому
навчальному році в усіх 5 випускників є ПК з можливістю виходу в мережу
Інтернет.
Так, готуючи тему «Опозиційний
рух в Україні в ІІ-й половині 60-х – поч.. 80-х років», я дав учням завдання
зібрати в мережі матеріал про українських дисидентів, діяльність підпільних
українських національно-патріотичних організацій.
В презентації необхідно так
поєднати теоретичний та ілюстраційний матеріали, аби вони легко сприймалися і
запам’ятовувалися учнями.
8.Перспективною формою
впровадження елементів ІКТ в навчально-виховний процес є проведення
інтернет-уроків. Особливістю таких уроків є те, що вчитель, учні в процесі
уроку мають можливість заходити в мережу Інтернет для одержання біль широкої
інформації з питань даної теми. Вчитель готує конспект в програмі Word, заносячи до нього необхідні
інтернет-посилання. Сам конспект насичений необхідним теоретичним та
ілюстрованим матеріалом. Особливістю уроку є те, що учні весь урок працюють з
конспектом вчителя, який прокручується на екрані. Основною технічною умовою
ефективності такого уроку є хороший інтернет-зв'язок.
9. Використовуючи
ІКТ-технології на уроках важливо знати, що ніякий комп’ютер не замінить живого
слова вчителя. А тому треба пам’ятати, що презентації і т.і. є лише важливим
елементом уроку, інтенсифікуючим його фактором, здатним позитивно вплинути на
навчально-виховний процес.
Участь в районному методичному об'єднанні вчителів історії. Тема
"Актуальні аспекти використання ІКТ в навчально-виховному процесі". - Олександрія, 17.03.2014р. З доповіддю з даного питання виступає методист відділу освіти Олександрійської РДА Н.В.Ляшко.
Немає коментарів:
Дописати коментар